Vereniging

Fanfare St. Joseph Pey is opgericht op 9 maart 1910. Vanaf de oprichting heeft de fanfare het als haar taak gezien om, naast het stimuleren van muziekopleidingen en het geven concerten, op verantwoorde wijze deel te nemen aan het sociaal-culturele leven in Pey en de nabije omgeving: de Kinderoptocht op de Slek en de Carnavalsoptocht in Pey, de H. Missen van Pasen en Kerstmis in de parochies Pey, Pius X en aan de Kapel in Schilberg, begeleiding van de communicanten van voorgenoemde parochies, Koninginnedag, de processie in Pey, tijdens de intocht van Sinterklaas in Pey en tijdens Kerstnacht.

De Peyer fanfare kent een rijke historie met vele hoogtepunten. Zo werd zij begiftigd met de Eremedaille van Verdiensten in opdracht van Hare Majesteit de Koningin en de Eremedaille Groot Formaat van de toenmalige gemeente Echt. Tijdens het 100-jarig jubileum in 2010 werd zij onderscheiden als ‘Koninklijk Erkende’ fanfare. Muzikaal behaalde de fanfare in 1966 en 1973 het landskampioenschap in de superieure afdeling van de Federatie van Katholieke Muziekbonden in Nederland (FKM). Ook de deelnames in 1970 en 1978 aan het WMC in Kerkrade waren succesvol met beide een 1e prijs met lof.

Op dit moment telt de fanfare ongeveer 65 musicerende leden en 20 niet-musicerende leden. Het overgrote deel van deze leden spant zich naast muzikaal, ook organisatorisch in binnen de commissies en werkgroepen die de fanfare kent. Deze activiteiten richten zich niet altijd op muziek, want zo wordt bijvoorbeeld ook maandelijks oud papier ingezameld. De fanfare repeteert wekelijks in de eigen fanfarezaal ‘Lei van Naer’. Deze nieuwe zaal is begin 2010 in gebruik genomen en biedt voor speciale evenementen de mogelijkheid een geschakelde locatie te vormen met Zaal Pejjerhaof in Pey.