Dirigenten

In de lange historie die de fanfare rijk is, heeft de vereniging diverse dirigenten gehad. Momenteel is Guido Swelsen dirigent van het fanfareorkest. Hij heeft sinds eind 2022 het dirigentstokje overgenomen van Frank Steeghs. De jeugdfanfare wordt gedirigeerd door Dennis Close.

Guido Swelsen

Guido Swelsen werd geboren op 15 juni 1968 in Puth.Zijn eerste muzikale stappen zette hij bij de Kon. Fanfare St. Caecilia aldaar. Na een muziekschoolperiode vervolgde hij zijn studie aan het Conservatorium in Maastricht. Zijn hoofdvakken waren slagwerk en HaFa-directie, bijvakken piano en trompet. In 1992 en 1994 behaalde hij achtereenvolgens de diploma’s D.M. en U.M. slagwerk. Nadat hij in 1991 zijn praktijkdiploma HaFa had afgerond, behaalde hij in 1995 zijn Groot-HaFa-diploma waarbij hij de toenmalige “Johan Willem Friso Kapel” in Assen dirigeerde. Als een van de hoogtepunten won hij op het W.M.C. in 2001 tijdens de internationale dirigentenwedstrijd de zilveren dirigeerstok, waarbij hij in de finale de “Marinierskapel der Koninklijke Marine” dirigeerde. Naar aanleiding daarvan volgde hij ook nog enkele jaren directieles bij de bekende dirigent Jan Cober uit Thorn. In augustus 2003 nam hij met succesdeel aan een internationale dirigentencursus bij het “Rundfunk Blasorchester” in Leipzig, waar hij zijn eerste contract kreeg als gastdirigent. December 2003 dirigeerde hij het harmonieorkest van “the Royal Northern College of Music” uit Manchester, Groot Brittannië, tijdens de internationale dirigentencursus van het W.M.C. Momenteel is hij als dirigent verbonden aan Fanfare “De Maasgalm” Elsloo (waarmee hij in 2008 het Landskampioenschap behaalde en in 2019 het Limburgs Kampioenschap), Koninklijk Harmonie-Orkest Kerkrade (vice-wereldkampioen 2e divisie WMC 2017), Harmonie “Wilhelmina” Posterholt en Harmonie “Amicitia” Roggel. Verder is hij als docent slagwerk werkzaam bij o.a. Stichting SMK (muziekschool Kerkrade-Landgraaf-Brunssum), Stichting “Myouthic” in Thorn en de stichting “In uitvoering” in Beekdaelen. Tevens componeert en arrangeert Guido Swelsen regelmatig muziek voor blaasorkesten.

Frank Steeghs

Fotograaf: Karin de Jonge

(1967) studeerde trompet en hafa-directie aan de conservatoria van Maastricht en Utrecht. Docenten waren Theo Wolters, Sef Pijpers, Danny Oosterman en Jan Cober. In beide hoofdvakken behaalde hij de Master-titel.

Tijdens zijn studie speelde hij in het Nationaal Jeugd Orkest en het European Community Youth Orchestra.

Als 1e trompettist was hij 12 jaar verbonden aan het orkest van de Hoofdstad Operette te Amsterdam. Daarnaast werkte hij als freelancer bij o.a. Radio Philharmonisch Orkest, het Rotterdams Philharmonisch Orkest,  het Gelders Orkest en het Nederlands Blazers Ensemble.

Op het internationale festival voor blaasorkesten 2003 te Praag won hij de prijs voor beste dirigent van het festival.

Hij werkte als gastdirigent met het Rundfunk-Blas-Orchester Leipzig (D), het orkest van de Koninklijke Luchtmacht en de Koninklijke Militaire Kapel “Johan Willem Friso”.

Als dirigent van amateurorkesten werkt hij samen met vele gerenommeerde solisten uit de lichte- en klassieke muziekwereld. Zijn muzikale horizon is zeer breed zowel qua genres en stijlen alsook orkestvormen. Blaasorkesten (hafabra) symfonieorkesten en big-bands behoren tot zijn werkveld.

Historie van dirigenten

Naam Periode Aantal jaren